Πολεμική Αεροπορία: Ο μονόδρομος των εκσυγχρονισμών

PA 361Στο τεύχος μας που κυκλοφορεί (Π&Δ Νο 361, Ιούνιος 2016) περιλαμβάνουμε δυο άρθρα που δεν πρέπει να χάσετε.

Το πρώτο αφορά την Πολεμική Αεροπορία που επικαιροποίησε πρόσφατα τις ανάγκες της προκειμένου να διατηρήσει την αποτρεπτική ισχύ της χώρας στον αέρα, παράγοντας -κρισιμότερος παρά ποτέ- για την προστασία της εθνικής μας κυριαρχίας. Η ικανοποίησή τους υπό τις δεδομένες μεσοπρόθεσμες συνθήκες είναι πρακτικά μονόδρομος εκσυγχρονισμών των μαχητικών, εστιασμένων στα νεότερα αεροπλάνα της. Οι δυνητικές επιλογές βέβαια κρύβουν ορισμένες δύσκολες αποφάσεις που θα δεσμεύσουν το μέλλον της, ίσως όμως και να την αποσπάσουν από τις κακοδαιμονίες του παρελθόντος.

‘Ενα δεύτερο μέρος του αφιερώματός μας θα ακολουθήσει στο τεύχος Ιουλίου.

F16V 361Το δεύτερο αφορά το πρόγραμμα του Martin F-16 Viper, Πριν από δύο χρόνια, όταν αναφερθήκαμε και πάλι στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του Fighting Falcon, το θέμα ήταν ακόμη σε μεγάλο βαθμό μια πρόταση, υπό τη σκιά τότε της αναστολής προθέσεων από την USAF και της ακύρωσης υλοποίησης του προγράμματος CAPES. Σήμερα, με τρεις διεθνείς πελάτες να έχουν επιλέξει τον εκσυγχρονισμό Viper, άλλους να κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση και το πρωτότυπο αεροσκάφος να βρίσκεται σε δοκιμές, η κατάσταση πλέον είναι σημαντικά διαφορετική.

 

About ptisidiastima

Το blog του περιοδικού "Πτήση & Διάστημα"
This entry was posted in ΑΜΥΝΑ, ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ, ΕΛΛΑΔΑ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ, ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

12 απαντήσεις στο Πολεμική Αεροπορία: Ο μονόδρομος των εκσυγχρονισμών

  1. Ο/Η Ikarus λέει:

    Θα μπορούσε να υπάρξει με τις ΗΠΑ κάποιο είδος συμφωνίας για στρατιωτική βοήθεια όπως αυτή που υπάρχει με το Ισραήλ;
    Τι ατρακτίδια είναι αυτά που φέρουν τα F-16V στην φωτογραφία;

  2. Ο/Η dimitrov λέει:

    Δεν έχω πάρει ακόμα το τεύχος αλλά από τα συμφραζόμενα νομίζω πως το πάμε για ΠΑ με 180(155 F-16 & 25 M2000-5mk2) μαχητικά. Τουλάχιστον να γίνουν όλα τα F-16 viper……

  3. Ο/Η Παναγιώτης λέει:

    Καλημέρα στην αγαπημένη μας Πτήση.

    Διάβασα το άρθρο σας με προσοχή και θα ήθελα να κάνω κάποια σχόλια.

    1ον Καλός ο εκσυγχρονισμός των ραντάρ (και φαντάζομαι και κάποιων άλλων υποσυστημάτων προκειμένου να αμβλυνθούν οι διαφορές των 4 εκδόσεων των F-16), αλλά δεν θα πρέπει να παραμεληθεί το θέμα των συστημάτων αυτοπροστασίας. Απεναντίας πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη σημασία και προτεραιότητα, αεροσκάφη χωρίς αυτοπροστασία είναι εν δύναμη απώλειες και η ΠΑ δεν έχει την πολυτέλεια να χάνει αεροσκάφη λόγω αβλεψίας. Όλοι έχουμε δει στο YouTube αντάρτες του ISIS να καταρρίπτουν Συριακά Μαχητικά με φορητούς Α/Πυραύλους, επιπλέων στο άρθρο σας σχετικά με τα Ισραηλινά F-16 σε παλαιότερο τεύχος αναφέρεται ότι το Ισραήλ έχει επενδύσει πολύ περισσότερα σε συστήματα αυτοπροστασίας από ότι η ΠΑ -παρόλο που τα ισραηλινά αεροσκάφη θα πετάνε υπό την προστασία των F-15. Έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα στο Αιγαίο με ραντάρ AESA, πλοία άμυνας περιοχής και αεροσκάφη F-35 με τεχνολογία Stealth θα κάνει την δουλειά της ΠΑ πάρα πολύ δύσκολή και η απουσία ενός αποτελεσματικού συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου θα την κάνει απλά αδύνατη. Έτσι λοιπών θα πρέπει α) να λυθεί το θέμα των ASPISΙΙ για τα F-16 52 και 52+ για να μην πετάνε απροστάτευτα μέχρι να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα αναβάθμισης τους , β) να γίνει μια ενδελεχής μελέτη για την ηλεκτρονική προστασία των αεροσκαφών που θα καλύπτουν τις απαιτήσεις για τα επόμενα 15 χρόνια. Οι απαιτήσεις αυτές θα περιλαμβάνουν κατ’ ελάχιστον: την ικανότητα παρεμβολής ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης, προειδοποίησης επερχόμενου βλήματος από όλες τις κατευθύνσεις, και παρουσία συρόμενων δολωμάτων. Τα συστήματα αυτά θα τοποθετηθούν στα αεροσκάφη πριν παραδοθούν στην ΠΑ και θα είναι πλήρως λειτουργικά.

    2ον Όλα τα αεροσκάφη 3 γενιάς να αποκτήσουν σκοπευτικά επί κράνους. Με 17% ποσοστά ευστοχίας σε βολές BVR όλες οι εμπλοκές νομοτελειακά θα καταλέξουν σε κλειστές εμπλοκές όπου τα αεροσκάφη εξοπλισμένα με πυραύλους ικανούς να εγκλωβίσουν αεροσκάφη σε μεγάλες γωνιές από τον διαμήκη άξονα και με σκοπευτικά κράνους θα έχουν σημαντικό πλεονέκτημα. Το να χάσεις ένα αεροσκάφος μαζί με τον πιλότο του αξίας 30+ εκατομμυρίων προκειμένου να κάνεις οικονομία 1 εκατομμυρίου δεν αποτελεί την καλύτερη δυνατή επένδυση.

    3ον Όλα τα αεροσκάφη να αποκτήσουν συστήματα IRST. Τα οφέλη είναι προφανή: βολές χωρίς να γίνεσαι άμεσα αντιληπτός στον αντίπαλο, ικανότητα να ιχνηλατείς – με προϋποθέσεις αεροσκάφη Stealth, εκμεταλλεύεσαι τις κινηματικές επιδόσεις των όπλων σου, παραμένεις σιωπηλός και άρα δυσκολότερα ανιχνεύσιμος-ποιο πολύ στην ΝΑ Μεσόγειο πάρα στο Αιγαίο.

    4ον Να φτιάξεις υπόγεια (30-40 μέτρα) καταφύγια για όλα τα αεροσκάφη σου έτσι ώστε να μην έχεις καταστροφικές απώλειες στην περίπτωση αιφνιδιαστικού πλήγματος.

    Όταν το Ισραήλ σχεδίαζε την απόκτηση των F-15 λόγω του υπερβολικού τους κόστους μελετούσε τρόπους αποπληρωμής όπως «Buy Νow Pay Later”. Το αναφέρω αυτό γιατί σε πρώτη φάση ο ποιό αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισης του F-35 είναι με ένα άλλο F-35. Όσες χώρες αντιμετωπίζουν αεροσκάφη stealth τα αντιμετωπίζουν υιοθετώντας αεροσκάφη stealth. Η Ελλάδα πρέπει να εξετάσει την πιθανότητα αγοράς ενός μικρού αριθμού (30-40) αεροσκαφών F-35 δεν έχει άλλη επιλογή. Εφόσον ο αντίπαλος κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση η χώρα μας δεν έχει άλλη εναλλακτική επιλογή πρέπει να ακολουθήσει προκειμένου να διατηρήσει μια στοιχειώδη ικανότητα αποτροπής.

    Τώρα για το κόστος όλων των παραπάνω το οποίο θα είναι ιδιαίτερα υψηλό έχω να πω το εξής, Ο σκοπός της ΠΑ είναι να προασπίζει τα σύνορα της πατρίδας και να γίνει αυτό θέλει θυσίες και μεταξύ αυτών οικονομικές, χωρίς σημαντικές επενδύσεις δεν μπορείς να έχεις αποτελεσματική άμυνα.
    Το να έχεις μη εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη 30ετίας χωρίς λειτουργικά συστήματα αυτοπροστασίας, χωρίς όπλα, χωρίς να μπορείς να ασκήσεις αεροπορική ισχύ στην Χίο, ή στην Αλεξανδρούπολη, να μην μπορείς να σπάσεις έναν αεροναυτικό αποκλεισμό της Κύπρου- εκεί αποσκοπούν τα δυο αποβατικά σκάφη τα οποία σχεδιάζει να αποκτήσει το Τουρκικό πολεμικό ναυτικό, αυτό σημαίνει ότι πολύ απλά δεν έχεις ΠΑ τουτέστιν δεν έχεις την ικανότητα να προασπίσεις τα σύνορα σου άρα υποχρεωτικά εξαναγκάζεσαι σε διαπραγματεύσεις και σε αυτές τις διαπραγματεύσεις η Τουρκία θα έχει σίγουρα πολλά να πει.

    Σας Ευχαριστώ για το χώρο σας.
    Παναγιώτης

  4. Ο/Η Jester λέει:

    Αναφέρεται στο άρθρο για το F-16V ότι η Π.Α. έχει 8 εκδόσεις και υποεκδόσεις του α/φους. Είναι εύκολο να αναφερθούν ποιες είναι;

  5. Ο/Η Nick λέει:

    Το προγραμμα δεν εχει κανενα νοημα αν δεν κουμπωσει και ο Meteor πανω στο f-16v

    • Ο/Η ptisidiastima λέει:

      Πρώτον ξέρετε πόσο έχει ένας Meteor;
      Δεύτερον εάν δεν υπάρχει άλλος χρήστης ξέρετε όσο θα κοστίσει η ενσωμάτωσή του στο αεροσκάφος;

  6. Ο/Η Flowerboy λέει:

    Η εκδοση V εκτος απο AESA τι αλλο εχει ?
    Απο τη φωτο ουτε IRST δε δειχνουν να εχουν τα F-16

  7. Ο/Η Red λέει:

    Μία διευκρίνιση αν επιτρέπεται. Στην ΠΑ υπηρετούν σήμερα 4 block παραγωγής και όχι 8 που λέει το άρθρο. Επίσης, το αεροσκάφος που ήταν στην Edwards για μια δεκαετία (TC-1) είναι block 50 και έγινε υβρίδιο block 52/M.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s